Door de huidige trends en de snelle ontwikkelingen neemt de behoefte van de industrie aan dynamische en uiterst nauwkeurige oplossingen in de meettechniek toe. MAYR heeft daarom een speciaal op meetflenzen afgestemde koppeling voor asverdraaiing in zijn assortiment. Deze creëert ideale voorwaarden voor exacte meetresultaten.
Nieuw in het speciale programma zijn massa geoptimaliseerde koppelingen van aluminium of titanium. Deze askoppeling (zie foto) is speciaal aangepast aan de gecombineerde toepassing met meetflenzen. Ze kunnen de hoge toerentallen betrouwbaar aan. Zelfs de standaard uitvoering in staal is compact en kenmerkt zich door een lage massa en massatraagheid. Deze koppelingen worden verder gekenmerkt door hun soepele loop en balanskwaliteit. De geometrische basis moet goed zijn. Daarom moet men bij de keuze van de koppeling en het materiaal altijd rekening houden met de toepassing. Hier moet een afweging worden gemaakt tussen de materiaaleigenschappen, b.v. gewicht, stijfheid of vermoeiingssterkte, en de uiteindelijke toepassing, d.w.z. de werkelijke toerentallen, belastingswisselingen, belastingscycli, lagerafstanden en boringsdiameters. En last but not least telt natuurlijk ook de prijs/prestatieverhouding.
Vergelijking van staal, aluminium en titanium
Op het gebied van de meettechniek is de torsiestijfheid vaak een belangrijk beslissingscriterium, vooral wanneer proefbanken de taak hebben om bijv. torsiehoeken of elasticiteiten te meten. Zelfs titanium kan hier de stijfheid van staal niet evenaren. Als de nadruk echter ligt op veel versnellingscycli en het massatraagheidsmoment, dan kunnen lichtgewicht versies van aluminium of titanium de betere keuze zijn. Titanium is bijzonder geschikt voor duurtesten en wanneer veel lastwisselingen voorkomen. De keuze van het juiste materiaal is dus een belangrijke voorwaarde om ervoor te zorgen dat de koppelingen hun taken optimaal kunnen vervullen.
Meetflenskoppelingen en askoppelingen zijn doorslaggevende hulpstukken in proefbanken, omdat zij de op de meetflens inwerkende interferentieparameters tot een minimum beperken. Deze zogenaamde parasitaire krachten ontstaan vaak door uitlijnfouten in de aandrijflijn. Daarom komen in bijna alle toepassingen uitlijnfouten tussen de ingaande en de uitgaande zijde voor. Askoppelingen voor asuitlijningsfouten worden daarom samen met de meetflens gebruikt.
Terug naar overzicht